1980-01-02

1980《天各一方》曾路得、俞琤 「你有你嘅生活 我繼續我嘅忙碌」

歌名:《天各一方》
歌手:曾路得、俞琤
作曲:Herb Alpert
作詞:俞琤、邱小菲、卡龍(葉漢良)
編曲:鮑比達(Chris Babida)
年份:1980
專輯:《6 pair 半》


獨白(俞)︰

今日你同我天各一方
你有你嘅生活 我繼續我嘅忙碌
但假如有一日 我地真係喺路上面偶然咁撞倒
我地會點吓頭 問候一吓
然後已經唔知講咩好
因為你會發現我已經改變
正如我可能唔再認識你
但係咁其實又有咩關係呢
我只係知道 喺呢一剎那
我係想念你

獨唱(曾)︰
誰令我能情深一片 令我輕柔如水清澈
令我心靈回復恬靜 令我拋棄內心牽掛
重拾往年純潔美夢 讓我心靈重得安慰
讓我安躺月下

獨白(俞)︰
其實 乜嘢先至係真實而恆久嘅呢
或者我應該就咁保存住呢一份渴望、希冀
俾我相信世上有一幸福 垂手可得
又永遠喺掌握之外
有時 激情捉喺手裡面 會化為灰燼
反而藏喺心底 可以歷久常新
貪求思慕只因癡
一切眼淚 思憶 都係徒然

獨唱(曾)︰
誰令我能情深一片 令我輕柔如水清澈
令我心靈回復恬靜 令我拋棄內心牽掛
重拾往年純潔美夢 讓我心靈重得安慰
讓我安躺月下
讓我安躺月下

英譯:
Monologue:
Today you and I are worlds apart
You are living your life; I am busy living mine
But if one day we bump into each other by accident
We would nod at each other, say a few words in greeting
And then we would run out of things to say
Because you would realize that I have changed
Just as I may not know you anymore
But what does it matter anyway
All I know is that, right at this moment, I really miss you

Chorus:
Who can make me love so deeply
Make me soft and clear as water
Rest my soul in tranquility
Let me forget my heart's worry
Recall pure dreams of the past
Bring back solace to my soul
Place me beneath the moon

Monologue:
Actually, what things are really true and permanent?
Perhaps I should treasure this desire for safekeeping
Let me believe there is happiness within easy reach
Yet is forever out of grasp
Sometimes if you grab at passion, it turns to ashes
But if you conceal it, it is everlasting
Cravings and yearnings come from obsession
All the tears and longings are in vain

Chorus:
Who can make me love so deeply
Make me soft and clear as water
Rest my soul in tranquility
Let me forget my heart's worry
Recall pure dreams of the past
Bring back solace to my soul
Place me beneath the moon
Place me beneath the moon

******************************

短評:如果要票選廣東歌中最經典的獨白,這一句三甲必入:「你有你嘅生活,我繼續我嘅忙碌」。《天各一方》這首歌的特別之處是它的兩段獨白是整首歌的骨幹,反而唱出的歌詞只是點綴。曾路得固然唱得動聽,但俞琤讀出了歌曲的靈魂(雖然我也很喜歡鄭子誠更磁性的版本)。根據俞琤所說,她是從垃圾桶裡檢回這首歌的,並為其單薄的結構加添獨白(不知歌詞是已有還是後加?相信是後者)。這一神來之筆,足以令一首歌起死回生。

說說《6 pair 半》這張專輯。它是前無古人的大膽新嘗試。試想想:你面前有一張雜錦大碟,入面全部不是歌手,唯一賣點就是全部都是同一個電台的DJ,完全屬於「自己友圍爐自high」的作品,你會買嗎?當然不會。但慢著...別忘了DJ的權力,尤其是當年不是電視便是收音機的年代,電台天天播著同一批歌曲,如果質素還好的話,哪有不紅之理?何況歌曲質素的確不錯啊。就這樣,《6 pair 半》成為經典大碟,亦為「DJ轉型做歌手」開了先河。

******************************

延伸閱讀:
(原曲是純音樂《The Lovers》,1977年美國電視劇《Aspen》的主題曲)

沒有留言:

發佈留言

歡迎留言: